Sopplunch: Digitalisering kan förbättra kundkontakter och resultat

Center of Innovations Sopplunch den 21 november hade temat digitalisering och utveckling. Föreläsare var John Cedergårdh, VD på STS Education. Han presenterade på ett lättbegripligt sätt med STS som exempel på hur och varför ett företag kan behöva utveckla den digitala tekniken.

STS Education finns runtom i värden och anordnar studentresor. Kunderna är barn och ungdomar mellan 10 – 18 år som är uppvuxna med det digitala och i sociala medier. STS var därför tvungna att utvecklas digitalt, med nya affärssystem och närvara i sociala medier, för att återfå kontakten med sin målgrupp och vända de negativa försäljningssiffrorna.

STS utvecklades digitalt med ett nytt, samordnat affärssystem och ökade sin närvaro på sociala medier där deras målgrupp finns. John Cedergårdh, som är civilekonom och van att tänka företagsekonomiskt, menar också att särskilt de yngre kunderna har förändrat sitt köpbeteende. De väljer var de ska köpa tjänster eller produkter beroende på om företagets värderingar stämmer överens med deras egna, exempelvis miljö, hållbarhet och ideellt arbete. Därför kan det vara viktigt för företag att vara öppna med sina värderingar:

– När jag var femton år brydde jag mig mest om hur det gick för ÖIS och vilka tjejer som gick i klassen, minns John Cedergårdh. Idag är ungdomar värderingsstyrda och vill inte handla av företag som går emot deras värderingar.

Hur snabbt kunden vill ha svar har också förändrat sig, säger John Cedergårdh. Många kunder förväntar sig svar inom några minuter eller några timmar jämfört med när man skickade broschyrer med posten. Kunden kan också bli ditt företags ”ambassadör”, berätta om det i sociala medier och det blir en annan typ av reklam jämfört med traditionella annonser där företaget utför du ska välja just dem.

Men John Cedergårdh är tydlig med att det digitala inte ersätter personliga möten. Kunderna kan skaffa sig en bild av verkligheten på internet men det hjälper att ta ett köpbeslut men det är ibland inte tillräckligt. Den erfarenheten gjorde John Cedergårdh själv när anmälningarna från norra Sverige uteblev på grund av att STS ställde in de traditionella informationsresorna dit.

John-Cedergardh_4902
John Cedergårdh är VD på STS Education sedan 2017.
Foto: STS Education